Для себе я з’ясувала
парадоксальну річ: більшість його пісень мисляться поза автором, як народні,
або ж приписуються виконавцям. Що це – тривожний симптом сучасної доби чи знак
всенародної любові і визнання, безсмертності пісні, яка в певний момент втрачає
свого автора і починає бути загальнонародним надбанням?
Шлях до Володимира Івасюка у кожного свій. Часом в
житті складаються обставини так, що ти цей шлях проходиш по-новому. На початку
жовтня я була у Чернівцях, у дивовижному місті, в якому жив Володимир Івасюк.
Квартира Івасюків тепер є музеєм – таким, як і
більшість музеїв України. Тут немає розкоші, дорогого ремонту, але є віддані
своїй справі і пам’яті колишніх власників квартири працівники – гіди по життю і
творчості Володимира Івасюка.
Я з острахом усвідомила, що до візиту в музей, у
мене було хибне уявлення про життя Володимира Івасюка. Я не могла згадати, як
сформувалася «моя версія», але я вважала, що Володимира було вбито з
вогнепальної зброї, на якійсь із львівських вулиць бандитами… Так колись було кимось
сказано, і так це закарбувалося в пам’яті. Й інших драматичних фактів, пов’язаних
із перипетіями у творчій і життєвій долі, не з’являлося.
Дивно, тривожно…
Я не пам'ятаю жодного вечора пам'яті чи творчої
зустрічі в школі, які б присвячувалися Володимиру Івасюку. Але ми знали його
пісні напам'ять, їх співали в походах біля вогнища, співали на вечорах, але, як
мені здається, не всі знали, кому належать ці пісні…
Після поїздки до Чернівців у мене з'явився задум
поділитися почутим і пережитим зі студентами. Звичайна розмова переросла в
просвітницький проект «Не зорі падають із неба, ідуть зірки у небеса…», який студентам
44-ої групи вдалося втілити в життя.
13 листопада 2013 року в Обласному художньому музеї
без прив'язки до річниць чи ювілеїв відбулася художньо-документальна імпреза,
яка нагадала про Володимира Івасюка, відкривши можливість побачити його життя і
творчість дискурсивно, у розрізі поглядів і спогадів сучасників, із залученням
документальної фільмотеки, журналістських розслідувань тих загадкових обставин,
пов'язаних із загибеллю композитора, і звичайно, живим виконанням його пісень в
нових інтерпретаціях.
Можливо, тут було аматорство, але найголовніше,
мабуть, це те, що студенти намагалися показати своє бачення Івасюка. У його
творчості і в тому, до чого його творчість причетна, є оте життєлюбство, і ми
хотіли довести, що Володимир Івасюк своїми творами надихає і продовжує жити. Як
доказ, створення художницею (до речі, студенткою 44 групи), Ольгою Макаревич
автентичного ізовидання – комплекту листівок, в основі яких – візуалізація
найвідоміших пісень Володимира Івасюка.
Найважливіший здобуток цього заходу в тому, що кожен
зі студентів, який долучився до його підготовки, пройшов дорогою життя і
творчості Володимира Івасюка, для когось цей шлях був вперше пройденим…
Важливо, що в
цей період свого життя вони знатимуть більше про талановитого композитора, ніж
я у їхньому віці.
Я впевнена, що намір студентів-активістів 44-ї групи
поїхати на Буковину, відвідати квартиру-музей Володимира Івасюка теж буде
втілений у життя. Доторкнувшись до сакрального і болючого, трагічного, вони не
розчарували, виправдали сподівання, і за цю відповідальність я вам, студенти,
майбутні редактори та видавці, щиро вдячна!
Ірина Ткаченко
|