Середина осені ознаменувалась для студентів 44-ої групи факультету філології
та журналістики ще однієїю подією – вони відвідали художню виставку, що
відбувалась у Кіровоградському машинобудівному коледжі та познайомились із
мистецьким світом Миколи Реріха та Леонардо да Вінчі. Доторкнутись до прекрасного їм допомогла викладач кафедри видавничої справи та редагування Олександра Олександрівна Гуманенко, яка і організувала цей культпохід. Першою в очі
впадає вона - велична, гарна, з роками постаріла Мона Ліза. Блищать очі,
розкриті руки запрошують в зал, поближче до себе. Ліза Леонардівна є не єдиною
композицією на сьогодні. Правою рукою вона проводить в світ картин Миколи
Реріха, лівою – в мистецьку палітру свого батька – Леонардо да Вінчі. Подорож
галереєю супроводжують два гіди, кожен з яких схиблений на своїх ізотеричних
ідеях. Навіть у звичайних Гімалаях Реріха гуди шукають релігійний підтекст.
Біля картин тепло, навіть біля холодних сніжних Гімалаїв. Енергетика
відбивається від кожної репродукції, незважаючи на невисоку температуру повітря
в самому приміщенні. Скрипуча підлога проводить нас до наступної картини
Всесвітньої матері, яка спостерігає за всією Землею. Ого, а це що? Білі сорочки
і червоні спідниці. Рідні українські дівчатка, пританцьовуючи і соромлячись, опустили очі перед величними
надутими дамами Леонардо да Вінчі. Одна з них тримає в руці білого горностая,
символа чистоти та мудрості. Це та, що Чечелія Галлерані, коханка міланського
герцога Лодовіко Сфорца. Зразу ж за нею з’являється втомлений
погляд Лукреції Кривеллі, яка стала коханкою вищезгаданого герцога після
Чечелії. З посмішкою виступає в фас дружина герцога – Беатріче д’Есте. Вона-то розуміє, що серед інших найгарніша. Півтори години
пролетіли непомітно, реалістичність картин Леонардо да Вінчі вражає ще й досі.
Риси облич, лінії рук і ніг, кожна волосина на голові, одяг, погляди, жести
навіюють ефект присутності. Відвідувачки переодягнулись у пишні сукні ХVІ століття,
відвідувачі – в незрозуміло нарядні костюми, і потягнули скрипучим вальсом до
кінця виставкової зали.
Подорож не
оминає й графічних малюнків обох художників. Об’ємні графічні ескізи зовсім не схожі на карлюки лінивого студента на парі.
Вони хоч і намальовані на чорновику, але від них віє майстерністю. Мимоволі в
руці з’являється олівець, і хочеться намалювати щось таке ж, але своє. А ще й
забрати шматочок цього світу з собою.
Придбавши
шматочок виставки, тобто листівки з репродукціями картин не тільки
представлених художників, студенти тягнуться плавним мазком до величезних
дверей, які їх сюди впустили. Впустили розсіяними, а випустили повними запалу
та життєвих сил. Впустили без очей, а випустили з новими очима, повними тонкої
матеріє-мелодії мистецького скарбу ХVІ століття. Отож, чи зрозуміли відвідувачі, чому вони туди прийшли?
Тетяна Демчук
|