Світ почався з любові й поваги
– не інакше. Саме це намагалися довести організатори навчально-методичного
семінару «Українські книжки для виховання толерантності». І, слід сказати, це
завдання їм виконати вдалося сповна.
Проблеми ксенофобії, мовної
ворожнечі, антисемітизму, відсутності толерантності надзвичайно актуальні не
тільки в Україні, а й в усьому світі. Ненависть до людей, які мають протилежну
віру, відмінний колір шкіри, належать до інших національностей, типова для усіх
мешканців планети, незалежно від того – африканець ти чи європеєць. Боротися
проти таких тенденцій треба потужною зброєю – гуманізмом і толерантністю.
«Приїжджайте до нас ще!»
Напівсонні студенти, увійшовши до
аудиторії, де мав проходити семінар, помітили теплу атмосферу, яка одразу
налаштувала на позитивну хвилю. Своїм вступом організатори задали невимушений
ритм подальших дискусій-лекцій-тренінгів. Виступ куратор семінару - Кіра
Крейдерман - почала не з пафосних слів, а ля «ми раді вас бачити», а з поділу
всіх присутніх на «кольорові» (за кольором бейджиків) групи. Зрештою, через
кілька хвилин розпочалася самопрезентація всіх учасників, яка одразу ж
здивувала організаторів закликом: «Приїжджайте до нас ще!». Як зізналася пані Кіра,
таке вона чує вперше: «Як правило цю фразу нам кажуть у кінці, а тут – тоді,
коли ми ще навіть не розпочали!»
Про толерантність і не тільки
В’ячеслав Ліхачов у своїй лекції
про ксенофобію окреслив основні причини расової, релігійної, світоглядної
ненависті до національних меншин та інших соціальних груп, закцентувавши увагу
на передумовах, причинах, які спонукають людей вбивати і принижувати,
розпалювати конфлікти, а також наслідках. Лектору вдалося показати ксенофобію,
антисемітизм, мовну ворожнечу як каталізатори руйнації світу, як фактори, що
стимулюють свідоме приниження людей. Пан В’ячеслав зазначив, що в Україні в
2007-2008 роках значно збільшилася кількість постраждалих від расизму,
неонацизму, ксенофобії, антисемітизму. Проте, статистика за останні роки тішить
– простежується спад насильства на націоналістичному, релігійному підґрунті. Це
значить, що українці стають більш толерантними.
А дєло-то в шляпє…
Організатором семінару - Кірою Крейдерман
- було запропоновано «кольоровим» групам проаналізувати карикатури, визначити,
де вони з’явилася і коли, розглянути стереотипи, простежити, чи наявні факти
мовної ворожнечі, спроектувати наслідки. Завдання виявилося дійсно важким,
проте групи з неабияким ентузіазмом обговорювали овець на тлі швейцарського прапору,
задумувалися над питанням: чим Санта Клаус відрізняється від мусульманина?
Проте кульмінацією тренінгу була активна
дискусія про те, чи варто цензурувати творчість? Учасники розділилися на дві
групи: одні говорили про те, що творчість митця, яка несе антигуманні,
агресивні, вульгарні настрої повинна цензуруватися, інші ж стверджували, що
мистецтво – це свобода, будь-які обмеження призводять до шаблонності. Щоб
досягнути компромісу, організатору довелося влаштовувати імпровізоване ток-шоу
з «експертами» і «дзвінками в студію». Так гаряче на факультеті філології та
журналістики ще не було!
Попри те, що семінар тривав шість
годин, втоми ніхто не відчував. Тільки – драйв і свободу думок. Можливо, цьому
сприяли періодичні кава-брейки. Можливо, двадцять чотири книги і сертифікати,
які отримав кожен учасник. Проте я певна, що кожен, хто волею-неволею опинився
на семінарі «Українські книжки для виховання толерантності», став трішечки
толерантнішим!
Олеся Копецька
|